Kesusahan untuk mencapai Kesenangan

Assalamualaikum w.b.t
dah lama ana x tulis blog...sekarang ana nk kongsi cerita sikit masa ana ada kt KL ari 2..

Ada hari 2 ana ikut ummi ana pergi KL sebab ada urusan sikit.Semasa ana dalam perjalanan untuk ke KL ana berhenti sebuah tempat ana xx ingat tempat tu nama apa..ana berhenti kt tempat 2 sebab nk solat subuh.Lepas ana dan ummi ana selesai solat subuh ana pergi makan dekat kedai sebelah.Ana makan nasi lemak dengan air teh sama gak ngan ummi ana.Ana mula dengan Bismillah dan ana pun makan.masa ana tengah shok makan tetibe ummi ana cakap semua kat sini pekerja Indonesia.Ana pun berhenti makan dn fikir  apa yg ummi ana ckp tadi.Ana tanya ummi ana "betul ke semua pekerja kat sini orang Indonesia??"
ummi ana cakap "betul"..pas 2 bile ana tgk sekeliling baru ana nampak yg semua ni pekerja Indonesia...bagus kan orang Indonesia mereke rajin bekerja x macam org melayu zaman sekarang ummi ana kata "orang melayu zaman sekarang pemalas..malas nk keje asyik duk kat rumah goyang kaki,makan,tidur..hidup asyik nak senang je"...ana ada rasa gak sedkit terkilan dengan sikap org melayu zaman sekarang...ummi ana pun pesan kt ana "anis,nanti besar jgn jdi macam orang zaman sekarang,"....ana pun dengar je apa yg ummi ana cakap..pas 2 ana teruskan perjalanan ana untuk pergi kt UM ana teman ummi ana ada kursus kt sane...ummi ana dari negeri kelantan ...boleh dikatakn seluruh negari terlibat dalam kursus tu termasuk Sabah Sarawak..

sampai ana kt sane ana disuruh ummi ana jaga gerai  semasa kt sne ana tgk ummi ana jumpa kawan2 lama die..ummi ana bersalam-salaman,..walaupun masing2 dari negeri yg berlainan mereka semua masih  mengingati antara satu sama lain betapa eratnya ukhuwwah antara mereka semua dalam meneruskan perjuangan jalan dakwah yg semakin lama semakin mencabar..ada yyg menangis2...ana tgk pun rse cam nk nangis..tpi x nangis pun...tetibe ana teringat ttg ukhuwwah antara ana degnan kawan2 ana kt sekolah...ukhuwwah antara kawan2 ana kat sekolah x sebegitu erat nak berbanding dgn ukhuwwah anatara ummi ana...walupun satu sekolah ,satu asrama...sedangkan yyg berada berjauhan pun sgt erat betapa Allah sayangkan ukhuwwah antara kawan2 ummi ana...kekadang ana sedih sbb ana sbgai ketua ana tidak dapat merapatkan ukhuwah antara kawan2 ana...Andai saja kawan2 ana tau cam ner perasaan ana ....tetapi ana akan terus tetap bersaabar untuk menyatukan hubungan persahabatan antara kawan2 ana dalam memperjuangkan misi DAKWAH ini..kalau boleh aku nk sgt kata TAK NAK dgn tugas yg aku pegang tpi nk buat cam ner dh org pilih kite dalam Al-Quran pun ada cakap
."Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya" .... ana tahu pasti Allah yakin bhwa ana kuat utk mengharungi ini semua..paasti ada hikmah di sebalik pa yyg terjadi dekat ana ...eh ana lupa nk tulis masa ana duk kt sne sambil jga gerai cam2 bahasa yg ana dgr cina,inggeris,arab tapi dalam byk2 bahasa yg pling ana suka dgr bahasa arab..ana memang minat betul ngan bahasa arab...

tu jelah yg ana nk kongsi ana x tau lah antuma semua paham x apa yg ana tulis 2...
tapi papepon jazakallahu khairan kasira sbb sudi baca..

ana doakan Allah rahmati korang semua yg sudi baca blog ana.. :))

Comments

Popular posts from this blog

أنت نفسك

RDH8th

Interview MBBS MSU '18